(2) kommenttia

Espoo-Salo -oikoradan suunnittelu alkaa − tontille saattaa ilmestyä mittaajia ja maaperän tutkijoita

Veikolassa kaavailtu ratalinja kulkisi moottoritien pohjoispuolella ja junaseisakkeen paikka olisi Veikkolan liittymän lähellä.

Espoosta Lohjan kautta Saloon kaavaillun oikoradan yleissuunnittelu alkaa maastossa ja suunnittelulla ratalinjalla, joka kulkee Pohjois-Kirkkonummen ja Veikkolan halki.

Maan hallitus päätti jo viime vuonna, että oikoradasta tehdään yleissuunnitelma, johon hallitus on luvannut 40 miljoonan euron rahoituksen.

Tässä vaiheessa on edetty siihen vaiheeseen, että suunnitelman teettäjä Liikennevirasto on julkaissut kuulutuksen alueen kuntien kanssa suunnittelutyön aloittamisesta.

Käytännössä meneillään olevan kuulutuksen jälkeen Liikennevirastolla on oikeus tehdä suunnittelualueeseen kuuluvilla kiinteistöillä mittauksia, maaperätutkimuksia ja muita valmistelevia toimenpiteitä.

Ratalinja on hyväksytty jo pari vuotta sitten maakuntakaavaan Espoon, Kirkkonummen, Vihdin, Lohjan ja Salon kuntien ja kaupunkien alueella.

Ratalinja erkanee rantaradasta Kauklahden jälkeen ja ylittää Turunväylän Ämmässuon liittymän lähellä.

Tämän jälkeen ratalinja jatkaa Turunväylän pohjoispuolella Veikkolan läpi kohti Lohjaa.

Suunniteltava rataosuus on noin 94 km pitkä ja alustavasti suunnittelualueella on 22 tunnelia ja 105 siltaa.

Oikoradan suunnittelualue on jaettu neljään osaan. Liikennevirasto valitsee lähiaikoina kullekin osuudelle konsulttiyhtiön, joka tekee yleissuunnitelmat.

Yleissuunnittelun on määrä alkaa ensi vuoden alkupuoliskolla.

Lain mukaan kiinteistön omistajat saavat olla mukana maastotukimuksissa ja lausua mielipiteensä asiasta.

Liikennevirasto lupaa järjestää lisätietoa suunnittelun edetessä ja mahdollisuuden asianosaisille kertoa mielipiteensä suunnitelmista.

Oikoradan rakentamisesta ei ole mitään päätöksiä.

Erityisesti Varsinais-Suomen kunnat, Lohja ja Espoo ajavat voimallisesti hanketta eteenpäin.

Uusi rata mahdollistaisi noin tunnin junamatkan Turun ja Helsingin välille. Radalle tulisi myös paikallallisjunaliikenne.

Kirkkonummen kunta ei ole ottanut juurikaan kantaa oikoratahankkeeseen.

> Lue lisää: Espoo visioi tiivistä kaupunkia melkein Veikkolan porteille − uusi pieni kaupunki radan varteen (Viisykkönen 22.11.)

(2) kommenttia

Kommentit (2)

No niin, siinä sitä taas ollaan!
Aikonaan suuniteltiin ns.Elsa rataa, samanlainen hölmöys taitaa olla tämäkin ajatus!
No, nyt eletään nykyaikaa joten eiköhän seuraava hulluus ole Metro Kirkkonummen kunnantalon alta?
Järki Tallella
No niin tätä ollaan odotettu! Asumme Överbyyssä ja oli tarkoitus rakentaa tontille ok-talon 3 vuotta sitten mutta kunnassa kerrottiin että rautatie saattaa kulkea meidän tontin yli joten rakennuslupa ei myönetty. Nyt kysynkin että miksi rautatie joka kulkee Espoosta Veikkolaan tulee meidän tontin kautta ? Aikamoinen mutka se tekee jos kaartaa Överbyn kautta.
Ensi kerralla parempi syy kunnasta kiitos.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä





Sulje ilmoitusx